Licht en duisternis

6 januari 2018 - Kuopio, Finland

Lieve familie en vrienden,

Efeze 5:8

"Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht."

De woorden licht en duisternis kwamen bij mij omhoog tijdens de reis naar Kuopio. Ik verplaatste mij namelijk van duisternis naar licht en daarna weer naar duisternis. De eerste duisternis was in Nederland; ik was om 5:30 op Schiphol met mijn familie. Toen ik boven de wolken was, werd het langzaam licht. Dat was een bijzondere ervaring, zonsopgang boven de wolken (zie foto's). Daarna daalde het vliegtuig door het wolkendek heen terug naar een langdurige duisternis, namelijk een milde variant van de Poolnacht.

Eerst even een korte samenvatting van hoe ik in Kuopio terechtkwam. Zoals je weet, heb ik een krap jaar geleden op de uni gesolliciteerd voor een buitenlandminor. Ik ben door de selecties gekomen om vier maanden aan de UEF (University of Eastern Finland) in Kuopio te studeren. Via internet vond ik een christelijke studentenvereniging en via hen vond ik een christelijke gemeente en via die gemeente vond ik huisvesting.

Gisteren ben ik dus naar Kuopio gereisd. Eerst vloog ik naar Helsinki, waar ik een kwart etmaal verbleef voordat het volgende vliegtuig mij naar Kuopio bracht. Tijdens die reis heb ik een aantal lessen geleerd:

• Tax free is niet hetzelfde als goedkoop. Kom ik voor het eerst van mijn leven op een vliegveld (om te vliegen), verwachtende dat belastingvrije artikelen wel uitzonderlijk goedkoop moeten zijn. Maar nee, toen ik de prijzen zag, knipperde ik toch wel even met mijn ogen.
  • Niet alles kost geld. In het vliegtuig van Finnair (van Helsinki naar Kuopio) werd ons koffie, thee, water en fris aangeboden. Ik natuurlijk weigeren, als gierige Hollander, blijkt het gratis te zijn.
  • Niet in elk land ligt het vervoer plat bij één sneeuwvlokje. In Finland kunnen kan het OV het zich nou eenmaal niet veroorloven om elk jaar het hele winterseizoen plat te liggen...

Een niet geheel onbelangrijk detail van de reis: mijn geliefde broers en zussen hebben mij behoed voor een gewisse hongerdood door mij een World Candy Box te geven (zie foto) ;-p

Hanna, de vrouw bij wie ik in huis woon, haalde me op van het vliegveld, dat is slechts een kwartiertje rijden met de auto. Toen we waren ingestapt, scheurde ze weg, althans voor Hollandse begrippen in sneeuwachtige omstandigheden. Ik hield mijn hart vast, dat zul je begrijpen. Dus ik voorzichtig vragen hoe ze zo hard durfde te rijden. Ze antwoordde dat het in Finland verplicht is om december tot en met maart met winterbanden te rijden en dat ze zonder winterbanden nooit zo hard zou rijden. Zij heeft zelfs ook nog spikes in de banden (zie foto).

Vandaag nodigde een vriendin van Hanna ons uit om bij haar te eten. Ze had o.a. stroopwafels gekocht, omdat ze dacht dat ik wel heimwee zou hebben. Superattent! Verder heb ik vandaag Hanna's ouders ontmoet en hebben we onze technische vaardigheden geoefend (lees: een Ikeakast in elkaar gezet XD).

Morgen ga ik met Hanna naar de kerk, ik ben erg benieuwd. Maandag tot en met woensdag zijn er introductiedagen op de uni voor de internationale studenten. Wanneer ik tijd heb, zal ik je daarvan een verslag geven ;-)

Tot slot: Ik wil graag iedereen bedanken die mij gisteren en vandaag (via whatsapp) heeft bemoedigd, succes heeft gewenst en voor me heeft gebeden. Aangezien ik me fysiek in duisternis bevind, is licht in mijn hart onmisbaar. Ik ben de Heere heel dankbaar dat Hij gisteren tijdens de reis bij me was, want ik vond het best eng, dat vliegen, en dan ook nog in m'n eentje. Maar de oproep aan mij en jou/u is: laat geen angst en duisternis in je zijn, want je bent een kind van het licht, leef als een kind van het licht. Het Licht is Christus (Jesaja 9:1).

1. Marjan:
    6 januari 2018
    Lieve Gerlinde, wat ontzettend leuk om je eerste blog te lezen. Mooi geschreven.
    Veel succes de komende tijd met alle nieuwe indrukken....Wens je een fijne tijd toe en ik kijk uit naar je volgende blog!
  2. Kaatje:
    6 januari 2018
    Mooi hoor,leuk geschreven ook. Inderdaad Gerlinde, ik hoop en bid dat je voortdurend achter het Licht aangaat in het duister om je heen, en dat je zelf een licht mag zijn😘
  3. Floris:
    6 januari 2018
    Haha, wat een geweldige blog, en nog leerzaam ook! Bedankt Ger!
  4. Judith:
    20 januari 2018
    Hoi Gerlinde, wat leuk om zo een indruk van je leven daar te krijgen!